Narodowa Orkiestra Dęta w dniu 17 listopada organizuje “KONCERT W CIEMNI”, odbędzie się w Sali Prób NOD.
Jest to autorski solowy projekt Patrycjusza Gruszeckiego (Polski Jazzowy Artysta Roku 2017, kompozytor i producent dwóch albumów uznanych w plebiscycie czytelników JazzPress oraz słuchaczy RadioJAZZ.fm, za “Polski Jazzowy Album Roku” kolejno: “SOMETHING ABOUT” 2017 oraz “FACES” 2022) – to innowatorskie podejście do dźwięku oraz improwizacji w muzyce 21 wieku. Wyobraźmy sobie salę koncertową przyciemnioną do granic możliwości oraz wspólnie siedzących w niej słuchaczy niewidomych i widzących, którzy w jednej chwili zostają odcięci od wszelkich bodźców wzrokowych tylko po to, by móc w pełni przeżyć, odebrać i odczuć każdy szczegół: dźwięku, frazy – wysublimowanej wypowiedzi artysty. W takich warunkach słychać każdy niuans związany z kunsztem gry na instrumencie dętym. Każdy oddech, dźwięk, a także pauza pomiędzy dźwiękami, rezonuje bezpośrednio ze słuchaczem, który ma niezaprzeczalne wrażenie, że w tej konkretnie chwili, na sali jest tylko On i Podczas tego zjawiskowego przedstawienia muzycznego, w warunkach ciemności, przy minimalistycznym nagłośnieniu, a także bez jego użycia, artysta wydobywa maksimum akustycznych możliwości sali po to, by ofiarować słuchaczom esencję naturalnego brzmienia instrumentów, dać poczucie zaopiekowania, otulenia dźwiękiem, frazą, która w tej formie i w ten sposób, nigdy się już nie powtórzy, swybrzmi i przeminie. Dostrojenie instrumentów do częstotliwości 432Hz oraz 436Hz, właściwych dla muzyki relaksacyjnej oraz “jątkowość improwizacji dodatkowo wzmacniają opisane wyżej doznania, przenosząc słuchaczy w inny wymiar,
Z uwagi na charakter koncertu chcielibyśmy zaprosić do współpracy przy tym wydarzeniu osoby niewidome. Poszukujemy osoby, który poprowadziłaby koncert (kilka słów tytułem wstępu i na zakończenie)- dobrze aby była to osoba, która lubi wystąpienia bądź ma doświadczenie jako prowadząca/y wydarzenie oraz kilku osób (4-5), które byłyby odpowiedzialne za wprowadzenie gości na salę i pomogły im w zajęciu miejsc. Sala od samego początku będzie pogrążona w ciemni, a gości chcielibyśmy odprowadzać na miejsce na widowni czy podesty naszej Sali prób gdzie będą mogli usiąść na poduchach, kocach oraz podłodze (bardzo luźny styl i klimat wydarzenia).
Chcielibyśmy odciąć widzów od wszelkich bodźców wzrokowych, aby w pełni mogli poczuć, przeżyć i odebrać każdy szczegół dźwięku, a współpraca z osobami dla których jest to rzeczywistość mogłaby spotęgować te doznania jednocześnie dodatkowo uwrażliwiając naszych odbiorców.