“JELENIA GÓRA W OCZACH NIEWIDOMEGO”

Zarząd Polskiego Związku Niewidomych Koła w Jeleniej Górze, zgodnie z umową 7/T/2017, podpisaną z przedstawicielami  Urzędu Miasta Jeleniej Góry, realizował zadanie pt. „Jelenia Góra w oczach Niewidomego”. W dniu 15.07.2017 r. o godzinie 8:15 z dworca kolejowego w Jeleniej Górze udaliśmy się do Szklarskiej Poręby Górnej. Paweł Zieliński zapoznał nas z prawidłowymi zasadami chodzenia Nordic Walking, po czym wspólnie wykonaliśmy ćwiczenia rozgrzewające. Szlakiem pod reglami, pokonując 15 km drogę, udaliśmy się do Jagniątkowa. Tutaj zwiedziliśmy willę niemieckiego pisarza i laureata nagrody Nobla z 1912 r., Gerharta Hauptmanna. Po obiekcie muzealnym oprowadził nas przewodnik, który przybliżył życie i twórczość. wspomnianego pisarza. Następnie udaliśmy się do gościńca Koralowa Ścieżka, gdzie spożyliśmy gorący posiłek. Po odpoczynku wybraliśmy się w dalszą trasę. Wieczorem, przy mało przyjaznej pogodzie, ale przy cieple ogniska mieliśmy czas na integrację. W niedzielę, 16.07.2017 r., zwiedzaliśmy Cieplice, przeszliśmy Dużym Traktem Śródmiejskim. Po mieście oprowadziła nas przewodnik pani Agnieszka Paciorkowska, która przybliżyła mam historię zabytków takich jak: „Długi Dom”, Kościół św. Jana Chrzciciela, Klasztor cystersów, Pawilon i Tetr Zdrojowy, Pałac Schaffgotschów. Dużo uwagi poświęciliśmy Pomnikowi Martyrologii i Chwały Oręża Polskiego. Jest to dzieło uczniów Szkoły Rzemiosł Artystycznych wg. projektu M. Szymanka, przedstawiające dwa krzyże, które powstawało w 1967 r. Odwiedziliśmy Muzeum Przyrodnicze, które mieści się od 2013 r. w północnej części obiektu poklasztornego, dawnej siedziby prepozytury w Cieplicach opactwa w Krzeszowie.  Zbiory w muzeum w dużej części pochodzą ze wspaniałej kolekcji rodziny Schaffgotschów.  Natomiast w centrum Cieplic położony jest Ewangelicki Kościół Zbawiciela, który został wzniesiony w latach 1774-77. Historię powstania świątyni przedstawił Proboszcz ks. Sebastian Kozieł. Na koniec wycieczki udaliśmy się na wspólny posiłek do Restauracji Casa-Blanca. Zakończenie wycieczki nastąpiło około godziny 15:00. Wspólne zwiedzanie przyczyniło się do integracji osób z dysfunkcją narządu wzroku i wzajemnej wymiany doświadczeń. Rajd Członków Koła był znakomitą formą rehabilitacji w rozwijaniu umiejętności pokonywania barier w nieznanym terenie, a zarazem poznania historii i zabytków rodzimego miasta. Miasto Jelenia Góra jest również doskonałym miejscem do pieszych wycieczek, w czasie których można obcować z jego piękną przyrodą. Zadanie było dofinansowane ze środków Urzędu Miasta Jeleniej Góry w ramach zadanie pt. „Jelenia Góra w oczach Niewidomego”.