REALIZACJA ZADANIA P.N. „ZNANE I MNIEJ ZNANE ZAKĄTKI JELENIA GÓRA”

W dniu 24 sierpnia 2019 r. Zarząd Koła PZN Jelenia Góra zrealizował zdanie pn. „Znanie i mniej znane zakątki – Jelenia Góra” dofinansowane przez Urząd Miasta Jelenia Góra. Początek trasy znajdował się w dobrze skomunikowanym centrum miasta na przystanku Urząd Miejski/Teatr, gdzie o godzinie 10.00 czekał na nas przewodnik. Pierwszym obiektem do zobaczenia na trasie była okazała bryła Teatru im. C K Norwida (secesyjny budynek z 1904 r.). Potem skręcaliśmy w ulicę H. Modrzejewskiej, Muzealną i przechodząc obok Muzeum Karkonoskiego doszliśmy do najnowszego produktu turystycznego miasta – „Bram czasu” (obiekt powołany przez pasjonatów historii spod znaku ARADO „Time Gates”). Atrakcja mieści w dawnych piwnicach restauracji, która usytułowana była na zboczu wzgórza, a w późniejszych czasach rozbudowano podziemne korytarze w schrony dla mieszkańców miasta. Nowatorskie połączenie historii z nowoczesnością szybko sprawiło, że „Bramy Czasu” są chętnie odwiedzanie. Następnie udaliśmy się na szczyt Wzgórza Kościuszki. Poruszaliśmy się oznakowaną ścieżką historyczno-przyrodniczą. Przejście przez zadrzewiony park urozmaiciły mam tablice  informujące  o poszczególnych walorach i atrakcjach na Wzgórzu Kościuszki. Na szczycie Wzgórza Kościuszki (372 m) znajdują się ruiny szubienicy, jest również pamiątkowy obelisk poświęcony żonie burmistrza Jeleniej Góry, Fryderyce Schönau, z inicjatywy której przekształcono całe wzgórze w park miejski. Dokonał tego burmistrz Johann Christoph Schönau w 1780 r. zmieniając przeznaczenie Wzgórza Szubienicznego w Sadzonkowe. Wówczas zaczęto wytyczać alejki i sadzić okazałe drzewa. Najważniejszym punktem naszej wędrówki  w parku był przekrój geologiczny przez Sudety Zachodnie (z 1902 r.). Wspaniała idea połączenia widoków z okazami geologicznymi zachwycała nas wszystkich. Genialny pomysł polegał na stworzeniu skalnego modelu gór oraz na przywiezieniu oryginalnych skał z miejsc, w którym występują i połączeniu wszystkiego w jedną całość ziem. W łatwy i przystępny sposób, dzięki prelekcji przewodniczki, uczyliśmy się geologii i poznaliśmy topografię terenu. Następnie udaliśmy się do Muzeum Historii i Militariów, gdzie oglądaliśmy wystawę pn. „Oznaczenia i odznaki wojskowe II Rzeczpospolitej” z kolekcji Wojciecha Łebka oraz wystawę  sprzętu radiolokacyjnego, broni ciężkiej. Około godziny 14.15 na wszystkich uczestników wycieczki czekał posiłek regeneracyjny w Restauracji „Nowa Europa”. Organizując tego typu zadania chcemy niwelować panujące stereotypy. Jest to również trening rozwoju osobistego dla osób inwestujących w rozwój osobisty, pragnących rozwinąć i doskonalić zainteresowania turystyką i aktywnym wypoczynkiem.